jouw George
Afbeeldingscredits: reproductie/Instagram

In audio bekritiseert clubvoorzitter Seu Jorge's kleding en houding, doelwit van racisme tijdens concert: "zijn gebrek aan respect voor het publiek"

Afgelopen vrijdag (14) was zanger Seu Jorge het doelwit van racistische aanvallen tijdens een optreden in de club Grêmio Náutico União (GNU), in Porto Alegre (RS). O Curto News had toegang tot een audio waarin de president van de GNU, Paulo José Kolberg Bing, kritiek had op de manier waarop de zanger zich kleedde voor het optreden en beschuldigingen van racisme tot een minimum beperkte. Later, in een interview, erkende Bing de feiten en betreurde deze ten zeerste, naast het feit dat er binnen de club disciplinaire maatregelen zouden worden genomen.

In de audio zegt de president van Grêmio Náutico União, Paulo José Kolberg Bing, dat hij “geschokt is door wat er in de media naar voren kwam” en dat “links een incident creëert met betrekking tot de show”. Hij onthult dat hij verrast was door de kleding die Seu Jorge had gekozen, omdat het een sweatshirt was en geen pak, volgens hem “los van de sfeer van het evenement”.

PUBLICITEIT

De clubvoorzitter betwistte ook de aanwezigheid van een “jongen”, die geen deel zou uitmaken van de gecontracteerde show: “het was Seu Jorge en band en niet Seu Jorge en gasten”. In zijn woorden verzuimde Seu Jorge een contractuele clausule na te leven die hem ervan weerhield tijdens de presentatie enige vorm van politieke verontschuldiging aan te bieden. Volgens beelden maakte de zanger met zijn handen een ‘L’, wat steun zou betekenen voor presidentskandidaat Luiz Inácio Lula da Silva.

Luister naar dit audiofragment:

De “jongen”, genoemd door Bing, was de jonge muzikant Pedrinho da Serrinha, een 15-jarige zwarte tiener, uitgenodigd door de zanger om deel te nemen aan het optreden. Naar de G1Seu Jorge zei dat hij tijdens de show het voorbeeld van Pedrinho aanhaalde om de bescherming van zwarte jongeren te verdedigen – wat de racistische demonstraties zou hebben uitgelokt.

Nog steeds in de audio waarvan het verslag afkomstig is Curto toegang had, zegt Big dat hij tijdens de show geen enkele racistische houding heeft opgemerkt. Het publiek zou alleen hebben gereageerd op de politieke demonstratie van de zanger, maar zou de context van de gebeurtenissen moeten kennen.

PUBLICITEIT

“Hij maakte een politiek gebaar, wat een reactie teweegbracht bij het publiek, dat zich verontwaardigd voelde”, voegde de clubvoorzitter eraan toe. “Het lijkt mij dat het een gebrek aan respect van zijn kant was, tegenover zijn publiek, de manier waarop hij zich kleedde – wat niet gepast was”, voegde hij eraan toe.

Bing zei dat hij zich publiekelijk zou uitspreken als hij over de “noodzakelijke elementen” beschikte en dat, als enige vorm van verwerpelijk gedrag van de kant van de medewerkers zou worden bewezen, zij terdege verantwoordelijk zouden worden gehouden, aangezien geen enkele vorm van racisme zou worden getolereerd.

Later, op dinsdag (18), in interview met het programma Timeline🚥, van Rádio Gaúcha zei Bing dat hij de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden ten zeerste betreurt.

PUBLICITEIT

“De zaak ligt nu in de sfeer van de politie, maar binnen de club zullen disciplinaire maatregelen worden genomen. Ik wil sympathiseren met Seu Jorge. GNU is een club met 116 jaar geschiedenis en we hebben altijd een zeer respectvolle relatie gehad met onze medewerkers. Wij prediken nooit enige vorm van racisme.”

Via sociale media maakt de zanger ook deze dinsdag (18) bekend Jouw George gaf commentaar op de racistische aanvallen die hij onderging tijdens een presentatie bij de GNU-club. In een video met de titel 'Meu Rio Grande do Sul' en met de staatsvlag op de achtergrond beschreef de kunstenaar hoe alles gebeurde, benadrukte hij zijn ontgoocheling over de hoofdstad “waar hij van leerde houden” en riep hij iedereen op om zich te verzetten tegen de racistische strijd.

Gezocht door het nieuwsbericht Curto Nieuws De persdienst van Grêmio Náutico União bevestigde de authenticiteit van de audio en meldde dat deze was opgenomen “toen de feiten nog niet duidelijk waren”.

PUBLICITEIT

Je kunt hier naar de volledige audio luisteren die in de WhatsApp-groep is vrijgegeven:

(🚥): kan registratie en/of handtekening vereisen